Možná vás po přečtení nadpisu článku napadlo, že vás chci naučit jak si koupit obchod, ale opak je pravdou. Teď je krátce po Vánocích a mnoho z vás bylo obdarováno živým dárečkem. Někde chtěným, ale jinde zas možná ne, ale přesto jste se rozhodli si jej ponechat. A jako každý majitel něčeho chlupatého (případně opeřeného či šupinatého) dřív nebo později zamíříte do některého zverimexu . Těchto krámků i velkých center je v poslední době velké množství, ale ne každý z nich je kvalitní.

Takže na co se zaměřit, abychom ty skutečně dobré poznali:

1. Zvířata

Ta by měla být především zdravá a dobře živená (ovšem ne překrmovaná). V nádržích s akvarijními rybkami by neměly plavat uhynulé kusy. Zvířata na první pohled musí vypadat zdravě, to znamená že nejsou apatická, nemají průjmy, neteče jim z očí a nosu, mají lesklou srst, ptáci nejsou oškubaní a sedí na bidýlku a ne v koutě klece na zemi. Pokud v některém obchodě zaznamenáte mrtvé zvíře je to významný varovný signál. Ovšem pozor, některá zvířata na pohled se jevící jako mrtvá, mrtvá být vůbec nemusí. Často mě zákazníci upozorňují na „mrtvé“ králíky či potkany, ležící natažené na boku. Jaký je pak jejich údiv když zdánlivě mrtvé zvíře po zapískání či zamlaskání zastříhá ušima a začne se zvědavě rozhlížet. Tato zvířata většinou jen klidně odpočívají, jsou si vědoma toho, že jim nic nehrozí a neváhají tedy uvelebit se třeba na zádech. Takže než půjdete prodejce upozornit na mrtvé zvíře, podívejte se zda dýchá nebo ne. Také želva obrácená na záda, která se právě snaží přetočit zpět a nikdo jí nespěchá na pomoc není známkou týrání. Zdravé zvíře se během pár minut dokáže obrátit na všechny čtyři. Zvířata by měla mít vždy v napáječce či misce čistou vodu. Krmivo vidět být může, ale nemusí, protože mnoho zvířat je stihne poměrně rychle zkonzumovat či přenosit z misek do úkrytů v podestýlce nebo domečku. Ovšem u králíků, morčat nebo osmáků by mělo být k vidění seno, které zvířata mají mít k dispozici neustále. Pokud si všimnete kousků tvrdého pečiva nebo okousaných větviček můžete obchodu připsat další bod k dobru. Rovněž čerstvá zelenina znamená plus, ale tu většinou zvířata zkonzumují jako první, takže dle její absence moc soudit nemůžete.

2. Čistota a ubikace zvířat

Zvířata musí být v čistých teráriích, akváriích, klecích a voliérách. Akvárium porostlé řasou a plné nečistot je špatnou vizitkou. Také silně znečištěná podestýlka u hlodavců je znamením toho, že byste měli obchod raději opustit a porozhlédnout se jinde. Zvířata by měla mít prostor odpovídající jejich požadavkům a velikosti. Klec s králíkem, ve které je pro zvíře problém pouhé otočení, jako by křičela: Od této prodejny ruce pryč! Také pozor na obchody kde prodávají psy a kočky. Těmto zvířatům nemohou být v obchodě schopni zajistit splnění jejich nároků a potřeb vůbec. Pes a kočka nejsou zvířata, která je možno v kleci chovat a zajistit jim správnou socializaci. V dobrém obchodě psa ani kočku sice nekoupíte, ale prodávající vás jistě odkáže na inzerci případně na nějakou chovatelskou stanici.

3. Kvalita a čistota zboží

Zdroj: Shutterstock – Nabízené zboží by mělo být v čistých, nepoškozených a pokud možno nejlépe originálních obalech. Rovněž by měla být v pořádku doba expirace. V případě, že se stane, že zakoupíte prošlé nebo vadné zboží, měli by vám v obchodě buď výrobek vyměnit nebo vrátit peníze. Pozor na rozvažovaná krmiva, smutnou praxí bývá, že se rozvažují prošlé psí a kočičí granule, jelikož na nový neoriginální obal je možné napsat jiné datum spotřeby. Také kupování granulí na váhu, z otevřeného pytle, není zrovna v pořádku. Z otevřeného balení nejen že vyprchává aroma, ale zároveň má ke krmivu přístup vlhkost a plísně, které ovšem spotřebitel, tedy vy, pouhým okem nemusí vůbec zaznamenat. Obchod vám poskytuje na většinu zboží záruku dva roky u živých zvířat je záruka šest týdnů od jeho zakoupení. U ohrožených druhů musí být ke zvířeti doložen registrační list CITES.

4. Odborné znalosti personálu

Ačkoli by v obchodech se zvířaty měl pracovat pouze proškolený personál, často jsou znalosti prodejců nevalné úrovně. Dobrý prodávající by měl být schopen vám poradit minimálně se zvířaty, která právě nabízí v prodejně. Není ostudou když se vám prodavač svěří s tím, že něco neví. Měl by vám ovšem být schopen odpověď na váš dotaz buď sám zjistit nebo poradit, kde potřebné informace seženete. Dobrý prodejce nepřekračuje zákon tím, že prodá živé zvíře dítěti do patnácti let. Takové dítě musí přijít pro svého mazlíčka s doprovodem rodičů. Znalosti obchodníků se dají posoudit už dle toho, že zvířata chovají v přirozených biotopech (agama vodní se v pouštním teráriu nebude cítit nejlépe) a na vhodných podestýlkách (králík nemá mít jako podestýlku seno, které slouží jako potrava apod.). Informace získané v obchodě si raději ještě vždy ověřte v literatuře, neboť někteří obchodníci jsou ochotni napovídat vám cokoliv, jen aby zvíře prodali. Personál má být rovněž ochotný a měl by vám sám nabídnout možnost vyzkoušení náhubku či obojku na vašem pejskovi přímo v prodejně, popřípadě zajistit výměnu za jiný, pokud bude malý či velký. Měl by vám být schopen poradit s výběrem nejvhodnějšího krmiva pro kategorii a věk vašeho pejska. Měl by vás třeba i varovat před koupí nevhodné hračky (malý míček pro velkého psa – hrozí spolknutí a zadušení). Prostě dobrý prodavač je pro vás velkým přínosem.

Na závěr si povězme, proč nenakupovat v nekvalitních zoo obchodech. Nákupem v takovém zařízení ochuzujete jak sebe, tak podporujete nevhodné podmínky, ve kterých jsou umístěna zvířata. Tím že odkoupíte a ve svých očích „zachráníte“ nemocné či špatně živené zvíře, pouze podpoříte to, že na jeho místo nastoupí zvíře další. Proto buď upozorněte příslušné úřady nebo alespoň nakupujte jen tam, kde mají vše v pořádku. Pak provozovatelům nekvalitních obchodů nezbude nic jiného, než buď zavřít krám nebo zlepšit kvalitu svých služeb. Přeji, abyste vždy měli štěstí jen na kvalitní obchody a byli spokojeni se službami, jenž vám tam poskytnou.

Sdílejte
Předchozí článekStříhání psů
Další článekManta obrovská